Moet ik calorieën tellen tijdens keto?

Wat is een calorie

Een calorie is een eenheid van energie. Concreet gezien is een calorie de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met 1 ℃ op te warmen.

Technisch gezien is elke "calorie" in voedsel, aangeduid met de grote "C", gelijk aan 1.000 kleine "c" calorieën, maar daar gaat het niet om. De vraag die we ons moeten stellen is: waarom wordt een calorie gedefinieerd als de hoeveelheid energie die nodig is om water te verwarmen?

Het heeft allemaal te maken met hoe calorieën in voedsel worden gemeten. De techniek die wordt gebruikt om de calorieën in bijvoorbeeld een banaan te meten, wordt bomcalorimetrie genoemd.

Letterlijk: je neemt de banaan, plaatst hem in een kamer omringd door water en blaast hem op.


Bij de verbranding komt energie vrij in het omringende water, en het aantal ℃ dat het omringende water verhit, vertelt ons hoeveel calorieën er in de banaan zitten.

Maar kun je deze waarde toepassen op de menselijke biologie? Nou niet echt.

Ons lichaam onttrekt geen energie zoals bomcalorimeters. Zodra de voedingsstoffen in ons voedsel hun weg vinden naar onze cellen, wordt energie op een meer geavanceerde manier onttrokken dan eenvoudige verbranding.

Voedsel wordt methodisch afgebroken door een groep van enzymen om cellulaire bouwstenen te genereren en elektronen vrij te maken die vervolgens systematisch kunnen worden gebruikt voor energie door mitochondriën.

Bovendien is er voor elke cel in je lichaam ten minste één bacteriële cel in het microbiële ecosysteem van je darmen die ook een rol speelt bij het extraheren van energie uit het voedsel dat je eet.

 

Waarom we calorieën in voedingsmiddelen niet nauwkeurig kunnen berekenen

Omdat we allemaal verschillende microbiomen' hebben, halen we allemaal op een andere manier energie uit voedsel. Als een extreem voorbeeld: als je een gorilla was met het microbioom van een gorilla, zou je 60% van je calorieën uit vezels kunnen halen (*)!

Oke, we zijn geen gorilla's, maar het concept is hetzelfde. We hebben elk unieke microbiomen en elk halen energie op een andere manier uit voedsel (2).

Laten we de advocaat van de duivel spelen en aannemen dat we perfect calorieën kunnen meten door bananen op te blazen en die calorische waarden toe te passen op menselijke voeding.

Zouden we dan calorieën kunnen tellen? Nog steeds nee.

In de Verenigde Staten laat de Food and Drug Administration's Guidance for Industry tenminste een foutmarge van 20% op voedingsetiketten toe.

Zelfs als voedingsbedrijven zich daadwerkelijk aan deze wet houden, wat velen niet doen, zou dat neerkomen op een fout van 400 calorieën op een dieet van 2000 calorieën.

Dus laten we het samenvatten. Je kunt de gegeten calorieën niet nauwkeurig tellen, omdat:

je bent geen bomcalorimeter,
je hebt een uniek microbioom, en
voedingsetiketten zijn niet nauwkeurig.

 

Waarom we de calorie-uitgaven niet nauwkeurig kunnen berekenen

Dat is slechts de helft van de vergelijking. Voorstanders van een strikte calorietelling denken dat het calorieën in - calorieën uit, gelijk staat aan gewichtstoename. 

We hebben het gehad over calorieën in, die niet nauwkeurig kunnen worden gemeten, maar hoe zit het met calorieën die verbrand zijn?

Hier wordt het nog ingewikkelder.

Je zou een encyclopedie kunnen schrijven over het onderwerp waarom het meten van het aantal verbrande calorieën bij mensen gedurende een langere periode zo ingewikkeld is, maar ik zal slechts een paar hoogtepunten noemen.

Om te beginnen is lichaamsbeweging slechts een fractie van het totale aantal verbrande calorieën voor de meeste mensen.

Er wordt veel meer energie besteed aan de biologische processen van temperatuurregulatie, het laten werken van je hersenen en de spijsvertering.

Bovendien verbrandt "thermogenese zonder inspanning", of NEAT, voor de meeste mensen ook meer calorieën per dag dan bij inspanning.

NEAT verwijst naar die fysieke bewegingen die los staan ​​van lichaamsbeweging, zoals een goede houding aannemen of je been laten stuiteren of gebaren met je handen.

NEAT-activiteiten zijn veel meer in termen van calorieën dan de 30-60 minuten die iemand in de sportschool doorbrengt en zijn enorm variabel van persoon tot persoon.

In een studie, gepubliceerd in het prestigieuze tijdschrift Science, kregen 16 personen met een gezond gewicht 1.000 calorieën per dag meer dan hun geschatte behoefte gedurende 8 weken.

Citaat uit de paper: "Veranderingen in NEAT waren verantwoordelijk voor de tienvoudige verschillen in vetopslag die optraden en voorspelden direct de weerstand tegen vetgroei bij overvoeding."

Nu, een vraag: Ken je mensen die onrustig zijn of vaak met hun been stuiteren?

Zijn ze mager?

Het belangrijkste is misschien wel dat het menselijke hormonale systeem bepaalt hoe energie wordt verdeeld en gebruikt. Dit is op de lange termijn enorm belangrijk.

Je hormonen bepalen of je energie verbruikt of opslaat. En als je het opslaat, bepalen je hormonen hoe je dat doet, als vet of magere spier.

Omdat vet- en spiermassa hormonen beïnvloeden, ontstaat er een cyclus.

Je hormonen bepalen hoe je brandstof wordt verdeeld.

De verdeling van brandstof heeft invloed op je hormonen en je stofwisseling, enzovoort.

Het wordt een dans tussen insuline, testosteron, oestrogeen, ghreline, schildklier, spieren en vet, waardoor het tellen van calorieën op de lange termijn een zinloze inspanning wordt.

Laten we het dus samenvatten. je kunt de verbrande calorieën niet nauwkeurig tellen, omdat:

Lichaamsbeweging draagt ​​bij aan een klein deel van de verbrande calorieën, vergeleken met andere functies.

Je lichaam past zich NEAT aan om de verbrande calorieën aan te passen.
Je hormonen bepalen of je energie verbruikt of opslaat, en of je het opslaat, hoe je dat doet.

laat een reactie achter

Alle blogopmerkingen worden gecontroleerd voordat ze worden gepubliceerd
De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'alle cookies toestaan' om je de allerbeste ervaring te bieden. Klik op Cookies accepteren om de site te blijven gebruiken.
You have successfully subscribed!
This email has been registered