1. MCT-olie kan gewichtsverlies bevorderen

Er zijn enkele redenen waarom MCT-olie gunstig kan zijn voor gewichtsverlies.

Van MCT-olie is aangetoond dat het de afgifte van twee hormonen verhoogt die het gevoel van volheid in het lichaam kunnen bevorderen: peptide YY en leptine (artikel).

Onderzoek wijst uit dat mensen die 2 eetlepels MCT-olie namen als onderdeel van hun ontbijt, uiteindelijk minder voedsel aten tijdens de lunch dan degenen die kokosolie gebruikten (artikel).

Dezelfde studie vond ook een lagere stijging van triglyceriden en glucose met MCT-olie, wat ook het gevoel van volheid kan beïnvloeden.

Bovendien toonden sommige oudere onderzoeken aan dat het gebruik van MCT-olie kan helpen om het lichaamsgewicht en de middelomtrek te verminderen. Onderzoekers meldden dat het helpt om obesitas te voorkomen (artikel1, artikel2, artikel3).

MCT-olie bevat ongeveer 10% minder calorieën dan triglyceriden met lange ketens (LCT's), die worden aangetroffen in voedingsmiddelen zoals olijfolie, noten en avocado's (artikel1, artikel2).

MCT's kunnen ook worden omgezet in ketonen, die worden geproduceerd door de afbraak van vet wanneer de inname van koolhydraten laag is.

Als je een ketogeen dieet volgt, dat heel weinig koolhydraten en toch veel vet bevat, kan het gebruik van MCT-olie je mogelijk helpen om in de vetverbrandende toestand te blijven die bekend staat als ketose (artikel1, artikel2).

Ten slotte is je darmomgeving erg belangrijk als het gaat om je gewicht. MCT-olie kan de groei van goede bacteriën helpen optimaliseren en de darmwand ondersteunen, wat ook kan helpen om af te vallen (artikel).

2. MCT-olie is een goede energiebron 

Het lichaam absorbeert MCT's sneller dan triglyceriden met lange ketens (LCT's), die meer koolstofatomen in hun vetzuurketens bevatten (artikel).


Vanwege hun kortere kettinglengte reizen MCT's sneller van de darm naar de lever en hebben ze geen gal nodig om af te breken zoals vetten met een langere keten (artikel).

In de lever worden de vetten afgebroken om te worden gebruikt als brandstof of opgeslagen als lichaamsvet. Omdat MCT's gemakkelijk je cellen binnendringen zonder te worden afgebroken, kunnen ze worden gebruikt als een onmiddellijke energiebron (artikel).

Als je een ketogeen dieet volgt, kunnen MCT's ook in de lever worden omgezet in ketonen. Deze ketonen kunnen je bloed-hersenbarrière passeren, waardoor ze een energiebron voor je hersencellen worden.

 

3. MCT kan de opbouw van lactaat bij atleten verminderen en vet helpen gebruiken voor energie

Tijdens het sporten kunnen stijgende lactaatspiegels een negatieve invloed hebben op de trainingsprestaties.

Interessant is dat MCT's de opbouw van lactaat kunnen helpen verminderen.

Een oudere studie wees uit dat atleten die 6 gram of ongeveer 1,5 theelepel MCT's met voedsel slikten voordat ze gingen fietsen, lagere lactaatspiegels hadden en het gemakkelijker vonden om te trainen in vergelijking met degenen die LCT's gebruikten (artikel).

Bovendien bleek uit de studie dat het nemen van de MCT-olie vóór het sporten je kan helpen meer vet te gebruiken in plaats van koolhydraten voor energie.

Hoewel MCT's de vetverbranding tijdens het sporten kunnen helpen verhogen, zijn de studieresultaten gemengd over de vraag of MCT-olie jou kan helpen om beter te trainen (artikel).

Een studie toonde aan dat het de zwemcapaciteit bij muizen kon verbeteren, maar een andere op mensen gebaseerde studie vond geen verbetering in het uithoudingsvermogen van hardlopers (artikel1, artikel2).

De resultaten van een andere dierstudie suggereren dat MCT-olie de trainingsprestaties mogelijk niet negatief beïnvloedt (artikel).

4. MCT kan helpen bij het beheersen van epilepsie, de ziekte van Alzheimer en autisme.

Studies hebben aangetoond dat MCT-olie en een ketogeen dieet kunnen helpen bij het beheersen van aandoeningen zoals epilepsie, de ziekte van Alzheimer en autisme (artikel).

Epilepsie

Hoewel het ketogene dieet populair is geworden bij mensen die willen afvallen, werd het voor het eerst geïntroduceerd als een manier om epilepsie te beheersen.

Onderzoekers ontdekten dat vasten de ketonproductie verhoogt en dat dit de frequentie van epileptische aanvallen kan verminderen (artikel).

Omdat MTC's kunnen worden omgezet in ketonen, kunnen ze nuttig zijn bij het behandelen van epilepsie.

Het type MCT kan echter belangrijk zijn. Een in-vitro-onderzoek toonde aan dat MCT-caprinezuur de beheersing van aanvallen beter verbeterde dan een wijdverbreid anti-epilepticum (artikel).

Een ander onderzoek bij ratten wees uit dat dezelfde MCT receptoren in de hersenen blokkeerde die epileptische aanvallen veroorzaken, hoewel er meer studies bij mensen nodig zijn (artikel).

Als je een ketogeen dieet overweegt om je epilepsie onder controle te houden, overleg dan eerst met je arts of voedingsdeskundige.

Ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer schaadt het vermogen van jouw hersenen om suiker te gebruiken (artikel).

Een ketogeen dieet met MCT biedt een alternatieve energiebron: ketonen. Hierdoor zouden hersencellen beter kunnen overleven. Het blokkeert ook een receptor in de hersenen die geheugenverlies veroorzaakt (artikel).

Een studie toonde aan dat een enkele dosis MCT's de kortetermijnkennis verbeterde bij 20 mensen met de ziekte van Alzheimer met een bepaald gentype, met name APOE ɛ4-negatief (artikel).

Hoewel genetische factoren een rol spelen, zijn er aanwijzingen dat 20 tot 70 gram aanvullende MCT's die caprylzuur of caprinezuur bevatten, de symptomen van milde tot matige Alzheimer enigszins zouden kunnen verbeteren (24).

Over het algemeen zijn de voordelen van MCT-olie bij de ziekte van Alzheimer veelbelovend en er zijn langere en grootschaligere onderzoeken op dit moment bezig. (artikel).

Autisme

MCT-olie kan ook van invloed zijn op kinderen met autisme (artikel). Een studie vond positieve algemene verbeteringen wanneer een ketogeen dieet gedurende 6 maanden werd gevolgd (artikel).

Een andere studie wees uit dat het toevoegen van MCT's aan een ketogeen en glutenvrij dieet het autisme-gedrag aanzienlijk verbeterde bij 6 van de 15 betrokken kinderen (artikel).

Omdat autisme een spectrumaandoening is, kan het mensen op verschillende manieren treffen.

Dit betekent dat het toevoegen van MCT-olie aan het dieet van je kind in verschillende mate kan helpen of geen effecten kan hebben. Hier is ook meer onderzoek nodig (artikel).

Als je een ketogeen dieet overweegt om het autisme van je kind te helpen beheersen, overleg dan eerst met je arts of voedingsdeskundige.


5. MCT bevat vetzuren die de groei van gist en bacteriën tegengaan

Van MCT's is aangetoond dat ze antimicrobiële en schimmelwerende effecten hebben (artikel1, artikel2, artikel3).

Van kokosolie, dat talrijke MCT's bevat, is in een in-vitro-studie aangetoond dat het de groei van Candida albicans met 25% vermindert. Dit is een veel voorkomende gist die spruw en verschillende huidinfecties kan veroorzaken (artikel1).

Een in-vitro-onderzoek toonde ook aan dat kokosolie de groei van een ziekteverwekkende bacterie genaamd Clostridium difficile verminderde (artikel1).

Het vermogen van kokosolie om gist- en bacteriegroei te verminderen, kan te wijten zijn aan het caprylzuur, caprinezuur en laurinezuur in MCT's (artikel1).

Van MCT's zelf is ook aangetoond dat ze de groei van een wijdverspreide infectieuze schimmel in ziekenhuizen tot 50% onderdrukken (33).

 

6. MCT kan risicofactoren voor hartaandoeningen verminderen

Enkele factoren die je risico op hartaandoeningen verhogen, zijn onder meer:

  • hoge cholesterol
  • bloeddruk
  • ontsteking
  • een hoge body mass index
  • roken


Van MCT-olie is aangetoond dat het gewicht en vetverlies ondersteunt. Dit kan op zijn beurt helpen om uw risico op hartaandoeningen te verkleinen (artikel).

Uit onderzoek onder 24 mannen met overgewicht bleek dat het gebruik van MCT-olie in combinatie met fytosterolen en lijnzaadolie gedurende 29 dagen het totale cholesterol met 12,5% verminderde. Toen in plaats daarvan olijfolie werd gebruikt, bedroeg de reductie slechts 4,7% (artikel).

Dezelfde studie vond ook betere verlagingen van LDL (slechte) cholesterol wanneer het MCT-oliemengsel aan hun dieet werd toegevoegd (artikel).

Bovendien zou MCT-olie de productie van hartbeschermend HDL (goede) cholesterol kunnen helpen verhogen (artikel).

Het kan zelfs C-reactive protein (CRP), een inflammatoire marker die het risico op hartaandoeningen verhoogt, aanzienlijk verminderen (artikel).

Uit aanvullende onderzoeken is gebleken dat mengsels op basis van MCT-olie ook een positief effect kunnen hebben op andere risicofactoren voor hartziekten (artikel1, artikel2).

7. MCT kan helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel

MCT-olie kan ook voordelen hebben voor mensen met diabetes (artikel). Van MCT's is aangetoond dat ze de vetopslag verminderen en de vetverbranding verhogen, wat kan helpen bij het beheersen van de aandoening (artikel).

Een kleine, oudere studie onder 40 mensen met diabetes wees uit dat degenen die dagelijks MCT-olie consumeerden, afnamen in lichaamsgewicht, tailleomtrek en insulineresistentie zagen, vergeleken met degenen die maïsolie gebruikten die LCT's bevatten (artikel).

Een andere studie wees uit dat wanneer 10 mensen met diabetes werden geïnjecteerd met insuline, ze 30% minder suiker nodig hadden om normale bloedsuikerspiegels te behouden wanneer ze MCT's gebruikten, vergeleken met LCT's (artikel).

In hetzelfde onderzoek werd echter geen effect van MCT's gevonden op het verlagen van de bloedsuikerspiegels bij vasten (artikel).

Daarom kunnen andere factoren, zoals timing en de hoeveelheid gegeten voedsel, de effecten van MCT-olie beïnvloeden.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'alle cookies toestaan' om je de allerbeste ervaring te bieden. Klik op Cookies accepteren om de site te blijven gebruiken.
You have successfully subscribed!
This email has been registered